Nokia OZO Audio

Rejestratory sferycznego obrazu i cały dział VR rozwija się bardzo prężnie, ale głównie jeśli chodzi o obraz, natomiast za przestrzenny dźwięk wzięła się garstka firm. Pośród nich znajdzie się Nokia, która ostatnio wstaje z kolan. Od jakiegoś czasu przygląda się segmentowi wirtualnej rzeczywistości i stworzyła nawet kamerkę 360 OZO. Najnowszym projektem fińskiej marki jest uzupełniająca ją technologia 3D audio, czyli nagrywania dźwięku przestrzennego, który będzie dopasowany do potrzeb materiałów VR. Nokia OZO Audio postara się o uzyskanie efektów 3D mobilnymi metodami.

Rzeczywistość wirtualna musi spełniać pewne wymogi i dobry dźwięk da odpowiednie odczucia. Imersyjność doświadczeń jest zdecydowanie ciekawsza, gdy wraz z ruchem głowy zmienia się też odbiór audio. Miałem kiedyś okazję to przetestować w goglach VR z dopracowanymi ścieżkami. Otoczenie ożyło, ponieważ użytkownik odczytywał kierunek dźwięku, czuł atmosferę, lepiej oceniał środowisko. O to w tym wszystkim chodzi. Nokia OZO Audio nie będzie nagrywać „płaskiego”, jednowymiarowego dźwięku, a skupi się na przestrzeni i czasie. Nie chodzi tylko o 360-stopniowy odbiór, ale także dźwięki docierające później niż inne (czasoprzestrzennie).

Zwykle potrzebna jest do tego specjalna aparatura. Nokia wykorzysta współczesne narzędzia, np. smartfony. Do zarejestrowania przestrzennego dźwięku ma nam wystarczyć telefon lub cyfrowa kamerka. Wystarczyć ma odpowiednia konfiguracja, ale sprzęt musi posiadać minimum dwa mikrofoniki (ostatnio każdy smartfon jest w nie wyposażony). Oczywiście, im ich będzie więcej, tym lepiej. Z trzema OZO Audio zapisze 360-stopniowe audio, a z czteroma pełne 3D. Producent przygotował sample pokazujące różnice w efektach przy nagrywaniu najlepszymi mobilnymi urządzeniami na rynku i tymi standardowymi z OZO Audio. Koniecznie załóżcie słuchawki! Nokia chce zainteresować systemem producentów, którzy oferują rozwiązania VR (każdy producent z goglami VR i dostosowanym treściowo sklepikiem powinien się przyjrzeć tej propozycji).

źródło: Nokia