EXOS

Obecne rozwiązania VR wydają się niesamowicie zaawansowane, ale to tylko złudzenie, przynajmniej przy tym, co widzimy w projektach znacznie wykraczających poza aktualne możliwości współczesnych zestawów do wirtualnej rzeczywistości. W tej chwili cieszymy się goglami w słabej rozdzielczości oraz kontrolerami odzwierciedlającymi ruchy rąk. Trwają jednak prace nad odczuwaniem cyfrowego środowiska i kilka firm się za ten temat wzięło na poważnie. Kolejną, o której będę pisał na blogu jest japońskie Exiii. To ona prezentuje model EXOS.

„Rękawice” EXOS wyglądają topornie, ale chyba aktualne rozwiązania nie pozwalają jeszcze na bardziej kompaktowe modele. Urządzenie ma pozwolić nam na doświadczanie bardziej imersyjnej rozrywki, tj. czucia wirtualnych obiektów. Na razie to tylko koncepcje, ale jak widać, są już powoli realizowane. Przygotowanie hardware’u i softu wymaga czas i mnóstwo pracy, ale kiedyś pewnie całe zespoły developerskie będą pracowały nad kolejnymi warstwami w odczuwaniu interfejsów. Zwykle w tym momencie przypominam nawigację z Raportu mniejszości, bo do tego chyba dążymy.

EXOS

EXOS nie jest ograniczony do jednego zadania. Ma kilku funkcjonalności. Główną jest oczywiście ta pozwalająca na kontakt z cyfrowym światem, ale mechanizmy mogą też służyć do sterowania dronami oraz sterowania zrobotyzowanymi urządzeniami. Mówi się też o efektywniejszych rehabilitacjach. Exoszkieletowa rękawica ma przekazywać dotyk, a to z kolei wpływa na odbiór doświadczeń. Reagować mają nawet poszczególne palce. Nie widać tego na obecnym prototypie, ale te planowane (na filmiku) już uwzględniają swobodniejszy ruch.

Póki co, wdrożenie tej technologii wymaga czasu i dopracowania, a przecież jeszcze wprowadzenia na rynek wraz z zainteresowaniem developerów. Jeśli segment VR będzie rozwijał się w tym tempie co teraz, to za kilka lat takie rozwiązania wejdą do użytku, ale pewnie wyspecjalizowanego (raczej nie konsumenckiego). Na ten drugi można liczyć za dłuższy czas. Zresztą, czas pokaże. Pewnych tematów nie da się na razie obejść ze względu na technologie oraz miniaturyzację. Również koszty robią swoje. Właśnie z tych powodów EXOS w finalnej wersji będzie do zaakceptowania dopiero za jakiś czas.

źródło: Exiii