Merge 6DoF Blaster – “spluwa” do mobilnego AR/VR

8 Sty 2018

Czy do zabawy w VR potrzebne są w ogóle gogle? Niekoniecznie! Merge – producent adapterów do smartfonów, które zamieniają telefon w gogle do wirtualnej rzeczywistości – przygotował nowy gadżet, który przeniesie nas do cyfrowego świata w podobnym wydaniu, ale bez żadnego systemu na głowę. Merge 6DoF Blaster to pistolet do mobilnych strzelanek dający podobne wrażenia VR, ale bez zamykania się w ciemnych goglach. Czy to się sprawdzi?

Merge 6DoF Blaster

Już raz taki projekt opisywałem, ale wtedy nie było jeszcze szału na VR. Peryferium w postaci karabinku z miejscem na smartfon (przystawka) jest w stanie dostarczyć efekt zmiany obrazu wraz z przesunięciem całego urządzenia, co w swoim kształcie przypomina wirtualną rzeczywistość w goglach (tylko bez nich). Obraz nie jest dzielony na pół. Zajmuje cały ekran i obraca się wraz z wirtualnym celowniczkiem. Trzeba tylko skupić się na wyświetlaczu, co akurat w trakcie rozgrywki jest stosunkowo łatwe. Wczuwamy się w zabawę i olewamy realne otoczenie. W sumie można w tym modelu w łatwy sposób wdrożyć również koncepcję AR.

Akcesorium sprawdzi się lepiej niż w zestawie z goglami, przynajmniej dla konkretnej grupy gier. 6DoF Blaster umożliwi zadokowane iPhone’a lub Androida, wykorzystując czujniki smartfona w identyczny sposób do aplikacji VR w wersji 3DoF dla gogli w formie adapterów do telefonów. Celowo zwróciłem na to uwagę, ponieważ gadżet używa w nazwie określenia 6DoF, czyli pełnego zakresu ruchów – jak w bardziej zaawansowanych goglach (oprócz 360-stopniowego obrotu wokół punktu, czyli samej głowy, także zmiany miejsca w przestrzeni, czyli ruch w 3D). Producentowi musiało udać się stworzyć właśnie taki typ rozgrywki, czyli 6DoF, ale bez angażowania do tego sensorów. W AR jest to do obejścia, natomiast VR może mieć pewne problemy.

Taki system poruszania się będzie nawet lepszy dla Augmented Reality, gdzie dobrze jest widzieć otoczenie. Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona z pistoletem może okazać się fajną rozgrywkę, zwłaszcza w wersji multiplayer na jednej arenie. Dla mnie imersja jeszcze ciekawsza od samych gogli, choć nie w każdym przypadku. Potencjał jest i to dla dwóch nowych sekcji aplikacji w sklepikach na iOS oraz Androida, czyli VR, AR, a także Mixed Reality, czyli podejścia hybrydowego. Merge 6DoF Blaster przypomina zabawki Nerf. Tutaj też przyda się sporo ruchu i to jest największa zaleta projektu. A co z grami? Myślę, że są kwestią czasu dzięki SDK. Oby developerzy skusili się na konkretne produkcje. Merge obiecuje, że aplikacje budowane z ARCore i ARKit świetnie sprawdzą się z ich nową przystawką, której zalety są prezentowane na targach CES 2018. Ceny jeszcze nie podano, ale zapowiedziano premierę na lato 2018.

O mnie

Michał Sitnik

Eksploruję Internet Rzeczy, przymierzam ubieralne technologie, zamieszkuję smart dom. Blogując promuję nowoczesne rozwiązania, testuję i dzielę się wynikami. Przestrzegam i ostrzegam, ale częściej zachęcam. Gotowy na nową epokę technologiczną z kilkuletnim wyprzedzeniem. Na bieżąco z rozwiązaniami przyszłości. Nie geek!

Czytaj więcej o mnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *