Od kilku tygodniu spekulowało się o nowej platformie mobilnej dla ubieralnych gadżetów od Google. Ostatnie dni to już oficjalne zapowiedzi systemu w wersji dostosowanej do nowego segmentu urządzeń noszonych na ciele. Dzisiaj przedstawiono już oficjalnie Android Wear, czyli narzędzia dla developerów chcących tworzyć programy m.in. na inteligentne zegarki. Zmodyfikowany Android jest chyba najczęściej używanym systemem przez producentów smart watchy, więc Google postanowiło stworzyć takie SDK, które ułatwi im pracę i przyspieszy powstawanie rozwiązań na zegarki. Wczoraj swoje podobne narzędzie udostępnił Samsung dla Tizen na Galaxy Gear.

Program Google ma obejmować wielu partnerów, ale pierwszym urządzeniem wykorzystującym w pełni system Android Wear będzie inteligentny zegarek od LG – model G Watch (przy okazji dowiadujemy się o projekcie koreańskiego producenta). W materiałach udostępnionych na stronach Androida widać jak zauważane jest zainteresowanie ubieralnymi gadżetami, a te nie oznaczają jedynie zegarków, choć skupiają się głównie w pokazie na nich. Prezentacja pokazuje w użyciu Android Wear w dwóch wersjach: tradycyjnego ekraniku oraz okrągłego (bardzo typowego dla naręcznych zegarków). Są przedstawione różne codzienne sytuacje, w których powiadomienia oraz interakcja ze sprzętem będzie wygodniejsza niż smartfon/tablet.

Od prostych powiadomień, wymiany informacji na chacie, czy przeglądzie kalendarza i pogody, aż po wykorzystywanie asystenta głosowego do wyświetlania i wyszukiwania materiałów, ale i kontroli powiązanych w sieci gadżetów Internetu Rzeczy (przykład otwierania bramy garażowej w trakcie jazdy na rowerze na załączonych filmikach). Demonstracje pokazują potencjał i możliwości systemu Android Wear, a także przykładową obsługę dotykowego wyświetlacza i najwygodniejsze z możliwych „karty” oraz tarcze z treścią. Do porozumiewania się z zegarkiem wykorzystana będzie sentencja „OK Google” (znane z komend głosowych Google).

Całość oparto na rozbudowie asystenta głosowego Google Now, a to głównie z uwagi na zmniejszone możliwości obsługi niewielkiego ekranu. Będzie można nawigować także palcem i gestami, ale to komendy głosowe mają nam ułatwić obsługę jak najbardziej. Z ciekawszych przykładów warto wskazać możliwości nawigacyjne, wyszukiwanie lotów, skanowanie kodów QR na terminalach lotniczych, czy wspomnianą już wcześniej bramę otwieraną zdalnie przez komendę. To jedynie próbki, a przyszłość ubieralnych gadżetów jest zdecydowanie większa.

Widać także, że Google nie zapomina o funkcjach fitness, które też będą nieodłączną częścią obsługi, np. dla trackerów analizujących naszą aktywność (zachęcając w ten sposób do wykorzystania Android Wear w tego typu produktach). Ekran naręcznego gadżetu będzie też przedłużeniem treści smartfona, z którym się komunikuje. To obecnie najczęściej wykorzystywana forma smart watchy (choć pojawiają się też te działające niezależnie). Na rynku większość inteligentnych zegarków to wersja kompanów dla telefonów. Z informacji na stronie Google wynika też, że platforma będzie też wykorzystywała możliwości Chromecast. Partnerem mającym wypromować system będzie jednak zegarek LG G Watch (zadebiutuje w następnym kwartale roku).

Mam też informację o wsparciu modelu Moto 360, czyli produkcie Motoroli, który zapowiadałem jakiś czas temu. Lista partnerów będzie się zwiększała, a dokładniejsze informacje pojawią się pewnie już niebawem.

Narzędzia SDK w wersji preview mają być udostępnione jeszcze w tym tygodniu. Duże wsparcie od światowego giganta oznacza tylko jedno: modele inteligentnych zegarków zostano udoskonalone i będzie się ich używać przyjemniej. Wystarczy też zwrócić uwagę na listę partnerów: Asus, HTC, Motorola, Samsung, Fossil, Intel, Qualcomm, a już mamy odpowiedź czym może stać się projekt Android Wear. Tutaj oczywiście mam na myśli zbliżający się produkt od Apple, który określany jest umownie iWatchem i ma być odpowiedzią giganta z Cupertino na nowy trend jakim jest ubieralna technologia. Ten będzie musiał poradzić sobie w pojedynkę z całą serią urządzeń – Apple będzie musiał stworzyć produkt idealny, a na nim odpowiedni system (ekosystem) dla iOS.

źródło: developer.android.com/wear