Czy można jeszcze niedrogo zaproponować użytkownikom smartfonów i tabletów innowacyjne sterowanie zawartością ekranu? Izrealski startup przygotował oprogramowanie Umoove Experience, dzięki któremu będziemy mogli nawigować ruchem głowy lub oczu. Rozwiązanie jest już dostępne i można je ocenić na iPhonie lub iPadzie, a wkrótce także na Androidzie. Aplikacja jest bezpłatna i znajdziecie ją w AppStore. Na iOS zaprojektowano już gry, ale pomysł znajdzie zastosowanie w wielu innych sytuacjach, które możecie prześledzić na załączonym na końcu wpisu materiale video. Jak zwykle cała nadzieja w developerach third party, którzy mają wykorzystać technologię i przygotować własne apki i rozwiązania.

Możliwości gry możecie zbadać sami, u mnie wszystko działało – system śledzi ruch naszej głowy i wykonuje ruchy w wybranym przez nas kierunku. Działa bez problemu, trzeba tylko wyczuć dokładność mechanizmu. Rozwiązania działa na zasadzie bezdotykowej nawigacji (no poza utrzymaniem smartfona lub tabletu w rękach – trzeba to też robić możliwie stabilnie i bezruchowo, aby kamerka zrozumiała ruch głowy). Autorzy mają nadzieję, że w niektórych sytuacjach (zwłaszcza, gdy obie ręce są zajęte), ich produkt zastąpi sterowanie dotykowe lub je usprawni. To idealne dla obsługi inteligentnych okularów, gdzie i tak nie użyjemy rąk na wyświetlaczu, chyba że gestami ruchu dłoni.

Bardzo duży potencjał może być wykorzystany w świecie gier. Strzelanki są tutaj najlepszym przykładem, gdzie obraz może zmieniać położenie w zależności od obrotu głowy a celownik zastąpimy ruchem gałek ocznych. Pomysłów i propozycji jest wiele, a ich przygotowanie to kwestia czasu. Moje próby testowe były całkiem intuicyjne, nie było żadnych problemów ze sterowaniem. Nie zabrakło też wsparcia dotykowego wyświetlacza, który rozszerzy możliwości interakcji. Kontakt palca z ekranem przyspiesza ruch latającej postaci. Moje próby na iPadzie 2 nie wykazały żadnego lagowania i braku reakcji, wszystko było płynne. Na razie niewiele więcej można tam zrobić, ale to tylko demonstracja możliwości.

Technologia wykorzystuje do sterowania aż 15 patentów (specjalnych algorytmów). Dokładność jest wysoka i bardzo czuła, gdyż rejestrowane video z naszą twarzą wyczuwa nawet pojedyncze zmiany jednego piksela. To wszystko dodatkowo przy bardzo małym angażowaniu procesora (tylko 5% w czasie rzeczywistym).  Gierka prezentuje tylko reakcje na ruch głowy, ale autorzy mają też przygotowane sterowanie oczami. Ideą jest zaangażowanie w grę ciała, a nie sztywne siedzenie przed ekranem. W przygotowaniu jest całe mnóstwo różnych reakcji na ruch głowy.

Developer przygotował SDK dla iOS, więc programiści będą mogli tworzyć własne projekty (na razie w 2D, ale trwają prace nad trójwymiarem).  Niebawem powstanie takie narzędzie także dla Androida. W fazie beta jest też model śledzenia dla oczu, wiec całkiem niedługo otrzymamy pełen zestaw do tworzenia w środowisku Umoove. To wszystko posłuży do sterowania ruchem gałki ocznej (np. przewijanie map, obracanie modelów 3D, przerzucanie stron w ebookach, czy zatrzymywanie obrazu w trakcie oglądania video). Musimy uzbroić się w cierpliwość, nowe projekty, gry i aplikacje pojawią się wraz ze wzrostem zainteresowania narzędziami.

źródło: Umoove.me