Windows Holographic – Windows VR już w 2017 roku

17 Sie 2016

Gogle do rzeczywistości wirtualnej zmieniają rynek, ale to Augmented Reality może bardziej namieszać. Microsoft idzie w stronę AR. Windows Holographic poszerzy środowisko pracy o cyfrową warstwę.

Windows Holographic już 2017 roku! Oby gogle AR nadążyły za platformą. Sferyczny Windows? Brzmi ciekawie.

Windows Holographic

Dopiero co Windows 10 uzyskał największą aktualizację Anniversary Update, a Microsoft już promują kolejną – dużo bardziej rewolucyjną, bo przenoszącą „windę” do świata VR. O Windows Holographic mowa była już od początku promocji Windows 10 i gogli HoloLens, ale dopiero teraz mamy potwierdzenie realizacji wersji konsumenckiej. Na konferencjach Intela Microsoft potwierdził, że Holographic będzie dostępny na wszystkie jednostki z Windows 10 już w przyszłym roku. Oczywiście do tej pory pojawić musi się trochę odpowiednio przystosowanych aplikacji, które będą kompatybilne z widokiem AR.

Najistotniejsze według mnie jest to, że platforma uwzględnia dowolne jednostki z W10, a nie tak jak Oculus Rift – tylko te mocne. Przynajmniej tak wynika z wypowiedzi Terry’ego Myersa, który na Intel Developer Forum osobiście przekazał informacje. Oczywiście warstwa AR wymagać będzie specjalnych „okularów”, ale Microsoft i Inter zadbają o rozwój gogli w kierunku AR. Na razie znamy tylko wspomniane HoloLens, a na imprezie zademonstrowano również Project Alloy, o którym szerzej w innym moim wpisie. Z czasem gogli ma przybywać, podobnie jak ma to miejsce w świecie VR.

Windows Holographic

Już nie raz pisałem, że Microsoft ma plany osadzenia Windowsa 10 jako ultra uniwersalnej platformy we wszystkich możliwych segmentach: od komputerów, tabletów i smartfonów, przez IoT, no i środowisko VR/AR (do tego ma być też dostępny na lustrach, czy w samochodach). System operacyjny w wersji Augmented i Virtual Reality ma spory potencjał, więc warto go w tym kierunku rozwijać. Chyba wszyscy widzą jak prężnie ta sekcja się rozwija. Windows Holographic idzie moim zdaniem w najlepszym kierunku, ponieważ miksuje elementy AR i VR, a taka hybryda ma jeszcze większe możliwości.

Potencjał zaprezentowano już w 2015 roku, a teraz pokazano kolejne demonstracje, gdzie widać aplikacje 2D i 3D, działające w wirtualnym środowisku biurowym. Oczywiście mowa o multizadaniowości, czyli dostępnie do przeróżnych narzędzi w opcji sferycznej. Mamy tutaj odpalać tradycyjne programy w 2D w imersyjnym formacie (jak z filmu Raport Mniejszości). Interfejs ma współpracować z gestami „kliknięć”, ale i wskaźnika. Po prostu Windows w sferycznym wydaniu VR. Developerzy obiecują, że aplikacje będą w miarę lekkie, co da opcję skorzystania z nich na praktycznie dowolnym sprzęcie. Na konferencji pokazano konkrety, np. filmik na niewielkim komputerku PC Intel NUC.

Windows Holographic

Sądzę, że na razie wygląda to bardzo minimalnie, ale przyszłościowo. Dział AR i VR dopiero się rozwija, więc i system operacyjny może pozwolić sobie na eksperymenty (na razie ciężko nabyć nawet same gogle). Microsoft i Intel pracują przy tym nad konkretnymi specyfikacjami, które mają przygotować producentów do realizacji nowych komputerów („Mixed Reality PC”), ale i samych gogli AR (stąd prezentacja Project Alloy). To nowe partnerstwo Intela i Microsoftu, które widzi ogromną szansę w dziale AR/VR (MR). Będzie się działo. Szykują się dwie nowe kategorie komputerów: Mixed Reality PC i Backpack PC. Najważniejsze są aplikacje. Oby Holographic wystartowało lepiej niż Continuum.

źródło: Microsoft

O mnie

Michał Sitnik

<p>Eksploruję Internet Rzeczy, przymierzam ubieralne technologie, zamieszkuję smart dom. Blogując promuję nowoczesne rozwiązania,<br /> testuję i dzielę się wynikami. Przestrzegam i ostrzegam, ale częściej zachęcam.</p> <p>Gotowy na nową epokę technologiczną z kilkuletnim wyprzedzeniem. Na bieżąco z rozwiązaniami przyszłości. Nie geek!</p>

Czytaj więcej o mnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *