Gogle do rzeczywistości wirtualnej zmieniają rynek, ale to Augmented Reality może bardziej namieszać. Microsoft idzie w stronę AR. Windows Holographic poszerzy środowisko pracy o cyfrową warstwę.
Windows Holographic już 2017 roku! Oby gogle AR nadążyły za platformą. Sferyczny Windows? Brzmi ciekawie.
Dopiero co Windows 10 uzyskał największą aktualizację Anniversary Update, a Microsoft już promują kolejną – dużo bardziej rewolucyjną, bo przenoszącą „windę” do świata VR. O Windows Holographic mowa była już od początku promocji Windows 10 i gogli HoloLens, ale dopiero teraz mamy potwierdzenie realizacji wersji konsumenckiej. Na konferencjach Intela Microsoft potwierdził, że Holographic będzie dostępny na wszystkie jednostki z Windows 10 już w przyszłym roku. Oczywiście do tej pory pojawić musi się trochę odpowiednio przystosowanych aplikacji, które będą kompatybilne z widokiem AR.
Najistotniejsze według mnie jest to, że platforma uwzględnia dowolne jednostki z W10, a nie tak jak Oculus Rift – tylko te mocne. Przynajmniej tak wynika z wypowiedzi Terry’ego Myersa, który na Intel Developer Forum osobiście przekazał informacje. Oczywiście warstwa AR wymagać będzie specjalnych „okularów”, ale Microsoft i Inter zadbają o rozwój gogli w kierunku AR. Na razie znamy tylko wspomniane HoloLens, a na imprezie zademonstrowano również Project Alloy, o którym szerzej w innym moim wpisie. Z czasem gogli ma przybywać, podobnie jak ma to miejsce w świecie VR.
Już nie raz pisałem, że Microsoft ma plany osadzenia Windowsa 10 jako ultra uniwersalnej platformy we wszystkich możliwych segmentach: od komputerów, tabletów i smartfonów, przez IoT, no i środowisko VR/AR (do tego ma być też dostępny na lustrach, czy w samochodach). System operacyjny w wersji Augmented i Virtual Reality ma spory potencjał, więc warto go w tym kierunku rozwijać. Chyba wszyscy widzą jak prężnie ta sekcja się rozwija. Windows Holographic idzie moim zdaniem w najlepszym kierunku, ponieważ miksuje elementy AR i VR, a taka hybryda ma jeszcze większe możliwości.
Potencjał zaprezentowano już w 2015 roku, a teraz pokazano kolejne demonstracje, gdzie widać aplikacje 2D i 3D, działające w wirtualnym środowisku biurowym. Oczywiście mowa o multizadaniowości, czyli dostępnie do przeróżnych narzędzi w opcji sferycznej. Mamy tutaj odpalać tradycyjne programy w 2D w imersyjnym formacie (jak z filmu Raport Mniejszości). Interfejs ma współpracować z gestami „kliknięć”, ale i wskaźnika. Po prostu Windows w sferycznym wydaniu VR. Developerzy obiecują, że aplikacje będą w miarę lekkie, co da opcję skorzystania z nich na praktycznie dowolnym sprzęcie. Na konferencji pokazano konkrety, np. filmik na niewielkim komputerku PC Intel NUC.
Sądzę, że na razie wygląda to bardzo minimalnie, ale przyszłościowo. Dział AR i VR dopiero się rozwija, więc i system operacyjny może pozwolić sobie na eksperymenty (na razie ciężko nabyć nawet same gogle). Microsoft i Intel pracują przy tym nad konkretnymi specyfikacjami, które mają przygotować producentów do realizacji nowych komputerów („Mixed Reality PC”), ale i samych gogli AR (stąd prezentacja Project Alloy). To nowe partnerstwo Intela i Microsoftu, które widzi ogromną szansę w dziale AR/VR (MR). Będzie się działo. Szykują się dwie nowe kategorie komputerów: Mixed Reality PC i Backpack PC. Najważniejsze są aplikacje. Oby Holographic wystartowało lepiej niż Continuum.
Poniżej fragment prezentacji Windows Holographic z Intel Developer Forum: