Tablety z Windows 8 pojawiły się na rynku po sukcesach platform iOS  oraz Android. Klasa komputerów z segmentu tablet PC to trochę inna kategoria urządzeń niż wspomniany sprzęt z systemem Apple lub Google. Komputery te posiadają możliwość instalacji programów, aplikacji i gier przystosowanych dla środowiska Windows. Przeważnie są to „zwykłe” komputery z dotykowym ekranem lub hybrydy laptopów z tabletami. Są większe, można wykorzystać je jak typowy komputer (porty USB itp.). Mają wady i zalety, ale generalnie można wykorzystać je do zabawy znanej z bardziej stacjonarnych jednostek. Firma Ideum przygotowała kilka ciekawych rozwiązań dla multidotykowych ekranów (także tych ogromnych). Większość oparto na interfejsie i oprogramowaniu GestureWorks, który teraz wykorzystano do tabletów PC dla gracza.

Silnik pozwala na dostosowanie kontrolera dotykowego na ekranie dla dowolnej gry zainstalowanej w systemie Windows 8. W skrócie: dostajemy cyfrowe przyciski znane z tabletów do obsługi gier na dotykowym wyświetlaczu. Po instalacji oprogramowania, gracz dostaje możliwość dostosowania wirtualnego układu przycisków, może je dodawać i usuwać. Dzięki temu przygotowuje spersonalizowany kontroler, w skład którego mogą wchodzić cyfrowe gałki, D-pad, przełączniki, scrolle itp. Tylko to co niezbędne w wygodnej formie. Każdemu pojedynczemu przyciskowi można nadać charakterystyczny kolor, wielkość i wszystko to dostosowywać do poszczególnych gier.

Jeśli układ jest precyzyjny i praktycznie współgra z danym tytułem, użytkownicy mogą dzielić się online własnymi padami z innymi graczami i społecznościami danej gry. Podobnie w drugą stronę: sami możemy odszukać dostosowany przez kogoś układ, będąc pewnym, że został on przystosowany do danej gry (ewentualnie potem dostosować rozkład pod swoje palce). Silnik daje także możliwość przygotowania ekranu dla dwóch graczy, dzielących wspólnie ekran (np. do gier kooperacyjnych bądź przeciwko sobie – jeśli jest taka możliwość). Najciekawszą opcją jest jednak sposobność dostosowania własnych gestów i komend wykorzystujących multidotykowe ekrany (głaskanie ekranu, przewijanie, łapanie, stukanie i inne znane z tabletów). Opcji jest ponad 200.

Osobiście uważam, że zastępowanie myszki i klawiatury lub pada na usb, wirtualnym odpowiednikiem nie jest wygodne, ale jeśli korzystamy z tabletu na zewnątrz lub w drodze, gdzie nie mamy szans ułożyć wygodnie akcesoriów peryferyjnych, to rozwiązanie GestureWorks będzie całkiem przyjemne. Największą przeszkodą w grach na dotykowe ekrany jest niedostosowanie wirtualnych przycisków do naszych rąk, co możemy wykonać w opisywanym oprogramowaniu.  Obecnie Ideum proponuje udział w programie beta dla GestureWorks Gameplay (na oficjalnej stronie). Beta pojawi się w październiku, a wersja finalna ma zadebiutować w listopadzie.

źródło: gameplay.GestureWorks.com via gizmag.com