Sphero SPRK+ – programowanie przez zabawę

27 Cze 2016

Kulka Sphero SPRK+ w edycji do nauki programowania jest chyba jeszcze fajniejsza od tej zwykłej. Bawiąc uczy i daje więcej swobody w kontroli gadżetu.

Dlaczego lepiej zainteresować się odmianą Sphero SPRK+ niż klasyczną? Jest kilka powodów.

Sphero SPRK+

Ile zadań może mieć kulka sterowana smartfonem? Więcej niż ci się zdaje. Jak wiele różnych odmian ma już Sphero pokazuje ilość wpisów, którym na blogu poświęciłem czas tej świetnej, choć minimalistycznej zabawce. Kulka Sphero powstała kilka lat temu, a przez ten czas pojawiło się sporo jej odmian i ulepszeń. Najfajniejszą jest chyba odmiana SPRK (moim zdaniem jest zdecydowanie ciekawsza niż edycja z Gwiezdnych Wojen, czyli BB-8). Dlaczego? Bo nie tylko bawi, ale i uczy, a właśnie taki model zabawki jest najcenniejszy. Pojawiła się nowa wersja tego wariantu Sphero, czyli SPRK+.

Edukacyjny model będzie jeszcze bardziej naukowy. Ostatnio modne jest skupianie się na programowaniu/kodowaniu, a potrzeby rynkowe tylko to potwierdzają. Wielokrotnie pisałem na blogu o zabawkach do nauki programowania. W bardziej przystępnej formie miały zachęcać do nauki niezbyt ciekawego (przynajmniej na początku) tematu zabawy z kodem. Cała idea Sphero SPRK+ pozostaje niezmienna, a zmiany mają tylko poprawić doświadczenia ze smart „piłką”. Wciąż odmiana ta ma przezroczystą skorupkę, która pozwala zerknąć dzieciakom w mechanizmy, które kontrolują z aplikacji.

Sphero SPRK+

Taki format jest bardziej interesujący i zaciekawia wnętrznościami. Dobrze jest widzieć co odpowiada za pracę gadżetu skoro użytkownik ma dostęp do software’owych opcji aktywacji hardware’u. Na plus idzie też użycie Bluetooth w wersji smart, które ułatwi parowanie i przyspieszy proces łączenia smartfona z kulką Sphero. Jest ona kompatybilna z platformami iOS oraz Android i można bawić się także na tabletach. Apka SPRK Lightning Lab ma swój własny, blokowy interfejs, co w takiej formie ułatwia rozumienie kodu. Zadania zapisywane są w taki właśnie sposób, więc trzeba odpowiednio przygotować działania, by zadziałały adekwatnie do planu.

W środku wiele się nie zmieniło. Z poziomu aplikacji mamy dostęp do akcelerometru, żyroskopów, czy diody LED. Kontrolujemy je i programujemy. Kulka jest wodoszczelna, kompatybilna z różnymi akcesoriami, które poszerzają jej funkcjonalność (może skakać, ale też ciągnąć za sobą dodatkowe kółka z klockami LEGO). Rozszerzone elementy aplikacji to największa korzyść, ponieważ pojawiło się tam 150 nowych aktywności do projektowania i budowania wzorców. Projekt jest odmianą edukacyjną zabawki i powinien sprawdzić się w szkolnych klasach na zajęciach informatyki. Zwłaszcza pierwszy kontakt z programowaniem jest ważny, więc pomysł smart zabawek w takich odmianach jest super.

Sphero SPRK+

Budowanie komend, tj. programowanie ruchu kulki, ścieżek jej poruszania i pokonywania przeszkód to o wiele atrakcyjniejsza opcja niż wklepywanie znaków na ekranie. Prawda? Klasyczne elementy języka, jak np. operatory logiczne, funkcje, wprowadzanie zmiennych, zapętlanie lub zapytania „or” będę przez dzieci lepiej rozumiane w wersji uproszczonego języka w przystępnej wizualnie aplikacji. Sphero SPRK+ wyceniono na 130$, a można dodać 30 i nabyć wersję z akcesoriami. Te również można dokupować oddzielnie.

Obejrzyjcie poniższy filmik. Pokazuje wszystkie zalety edycji.

źródło: Sphero

O mnie

Michał Sitnik

Eksploruję Internet Rzeczy, przymierzam ubieralne technologie, zamieszkuję smart dom. Blogując promuję nowoczesne rozwiązania, testuję i dzielę się wynikami. Przestrzegam i ostrzegam, ale częściej zachęcam. Gotowy na nową epokę technologiczną z kilkuletnim wyprzedzeniem. Na bieżąco z rozwiązaniami przyszłości. Nie geek!

Czytaj więcej o mnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *