Ciekawi was jak będą wyglądać mobilne gogle VR oparte o najnowszego Snapdragona 845? Qualcomm pokazał właśnie model referencyjny oraz możliwości platformy Snapdragon Mobile VR, więc na jej podstawie można ocenić czym będziemy bawić się, gdy producenci zastosują wytyczne producenta. Mnóstwo firm partneruje Qualcommowi, więc wykorzysta potencjał najnowszego procesora. Jeszcze przed premierą nadchodzących gogli mamy więc wgląd w ich specyfikacje. W 2018 roku Snapdragon będzie montowany w bardzo wielu flagowych produktach, ale sprawdzi się też w samych goglach VR/AR.

Snapdragon 845 Mobile VR

Co zatem potrafi platforma Snapdragon Mobile 845 VR? Producenci, którzy zdecydują się na jej wykorzystanie będą mieli do dyspozycji sporo ulepszeń, które poprawią wydajność systemu. Wyczuwam, że pierwsze prototypowe gogle bazujące na 845 zadebiutują już na zbliżających się targach Mobile World Congress 2018, ale sam gigant też musi oficjalnie zapowiedzieć swój nowy produkt. Na oficjalnej stronie widać pierwsze informacje odnośnie gogli nowej generacji. Zacznijmy od poprawek. Snapdragon 845 z Adreno 630 ma mieć 30% szybszą grafikę, 30% oszczędniejszą wydajność i poradzi sobie z dwa razy wyższymi rozdzielczościami niż Snapdragon 835. Mowa o dwóch ekranikach po 2K! 2400 x 2400 pikseli w 120 fps.

Przypomnę, że najnowszy chip jest już w kilku modelach gogli, m.in. HTC Vive Focus oraz Lenovo Mirage Solo. Czas jednak na pojawienie się większej liczby konkurentów. Do tego służą modele referencyjne, pokazując jak je projektować i budować, by wykorzystać pełnię możliwości. Najnowszymi bajerami w goglach ze Snapdragonem 845 mają być Adreno Foveation oraz opcje Roomscale. To drugie powinno być wam już znane, bo mowa o śledzeniu położenia gogli w przestrzeni w 6DoF, czyli w pełnym zakresie ruchu bez czujników rozstawianych po pokoju. To powoli współczesny standard, że gogle stają się bardziej niezależne. Qualcomm chce tu jeszcze dodać wirtualną siatkę SLAM, która wskaże nam przeszkody i ściany jeśli staną nam na drodze. Dzięki temu unikniemy uderzeń lub ominiemy przedmioty bez patrzenia na rzeczywiste otoczenie (czyli bez zdejmowania gogli).

Snapdragon 845 Mobile VR

„Foveated Rendering” to pewnego rodzaju nowość, choć już w segmencie VR zapowiadana. Chodzi o lepsze renderowanie grafiki w obszarach, na które patrzymy. Połączono tu możliwości graficzne ze śledzeniem wzroku. W skrócie: otrzymamy lepszy obraz tam gdzie zwykle patrzymy, natomiast pozostałe tło nie będzie potrzebowało wysokiego przetwarzania przez chip. Bardzo go w ten sposób odciąży. Oczywiście są to maksymalne możliwości, z których producenci gogli mogą, choć nie muszą korzystać. Qualcomm dodał jeszcze, że Snapdragon 845 Mobile VR będzie kompatybilne z Google Daydream oraz ekosystemami Oculusa i HTC Vive.

Kiedy zobaczymy gotowe gogle ze Snapdragonem 845? Producent chipów przekazuje jedynie, że nad jednostkami XR (Xtended Reality – czyli coś łączącego AR z VR lub rodzaj Mixed Reality) pracuje już ponad 20 firm. Mowa zarówno o niezależnych goglach, jak i adapterach pracujących ze smartfonami z 845. Liczę na prezentację kilku już na MWC 2018 w Barcelonie.

źródło: Qualcomm