Dexmo

Pewnie zauważyliście już, że VR to nie żarty. Dowodzą tego kolejne projekty, które rozwijają te nowe technologie. Do gogli powstaje naprawdę dużo usprawnień i są to głównie kontrolery ruchu. Właśnie sterowanie w wirtualnej rzeczywistości wymaga pracy, a propozycji pojawiło się już kilka. Leap Motion i RealSense proponują śledzenie palców, a niektórzy producenci rozbudowują fizyczne rękawiczki (kilka z nich umieściłem w powiązaniach na końcu wpisu). Chińskie Dexta Robotics poszło właśnie w tym drugim kierunku. Dexmo to „rękawiczki” dla VR.

Sterowanie w VR będzie zupełnie inne od tego, do którego się przyzwyczailiśmy. Żadne gałki i przyciski. Potrzeba interfejsu przypominającego ten naturalny, czyli manipulowanie rękami. Dexmo ma dostarczyć fizyczne odczucia i przenosić realny ruch do tego cyfrowego. Start-up obiecuje, że gesty mają być odczytywane zarówno w goglach VR, jak i AR (HoloLens). Projekt uwzględnia obracanie nadgarstkiem oraz ruchy poszczególnych palców, a model przypomina nieco element exoszkieletu. Sztuczna ręka jest sporawa, ale przy tym lekka, bezprzewodowa i relatywnie długo działająca.

Dexmo

Dexmo

Dexmo stawia na realizm odczuć i już teraz obiecuje uchwyty oraz inne gesty.  Wymiary są znaczne, a wszystko dlatego, że „rękawica” oddaje również dotyk, a więc poczujemy kontakt z wirtualnymi obiektami. Firma szuka ludzi do software’u, który ma wydobyć z mechanizmu pełnię potencjału. Grafiki promocyjne pokazują przykłady wykorzystania, ale od koncepcji do finalnego produktu daleko. Gry, cele edukacyjne, medyczne czy treningowo-szkoleniowe. Wszystkie mają skorzystać z nowych możliwości kontaktu z wirtualnym środowiskiem. Problemem chińskiego producenta jest właśnie oprogramowanie. Hardware wymaga softu, by mógł współpracować z aplikacjami. Trzeba nie tylko wdrożyć same manipulacje obiektami, ale również poczucie kontaktu z nimi.

Peryferia Dexmo można wykorzystać z HTC Vive, które jest otwarte na tego typu akcesoria. Prędzej czy później ręce zaangażujemy w VR o wiele bardziej, bo ciężko sobie wyobrazić działanie tylko przy użyciu głowy. Pady pomagają, ale bardzo ograniczają funkcjonowanie w wirtualnym świecie. Liczyć się będzie także wygoda. Taka rękawica lekko ogranicza swobodę, ale przekazuje dodatkowe bodźce. Wyobrażacie sobie VR i towarzyszące mu peryferia za kilka lat?

źródło: Dexmo via engadget.com