VR z Daydream na Cardboardach i emu pilota?

12 Lis 2016

Gogle Daydream View – pierwsze takie, które pozwalają na doświadczenia z możliwościami platformy VR Daydream od Google – zadebiutowały kilka dni temu, ale tylko w wybranych regionach świata. To powoduje, że na razie nie wszyscy mogą się nimi pobawić. Sama dostępność i kompatybilność ze smartfonami też nie jest jeszcze zbyt imponująca (co zmieni się wraz z nowymi, dostosowanymi telefonami, ale dopiero za jakiś czas), więc i tak na kontakt z zestawem mogą liczyć nieliczni. Jak to obejść? Jest sposób, ale też wymaga pewnych działań. Są jednak realne, więc postaram się w tym wpisie podpowiedzieć jak skorzystać z Daydream (VR) bez gogli Daydream View i specjalnego kontrolera dołączanego do zestawu.

Daydream VR kontroler

Najpierw wypada w skrócie przypomnieć jak działa nowa platforma Google. Potrzebny jest smartfon z konkretnymi parametrami (na razie tylko Pixele od Google) i gogle Daydream View z kontrolerem ruchu. To one pozwolą na możliwość instalacji aplikacji przygotowanych dla platformy Daydream, a pilocik na nawigację i kontrolę zabawy.

W jaki sposób sprawdzić Daydream bez dostosowanych gogli, kontrolera i smartfona o konkretnych specyfikacjach? Tak samo jak robią to developerzy aplikacji, którzy przecież muszą jakoś emulować całość na potrzeby projektowania programów (zanim pojawiły się gogle z pilocikiem). Co będzie więc potrzebne? Jakieś gogle, np. Cardboardy w praktycznie dowolnej formie (choć przydadzą się takie z opaską na głowę), smartfon z Androidem 7.0 Nougat (Pixel/Pixel XL lub np. Nexusa 6P z Android N Beta), drugi smartfon z minimum KitKatem oraz trochę oprogramowania oraz aplikacji. Co jeszcze? Trochę cierpliwości oraz chęci do pracy. Nie powinniśmy nic zepsuć, ale na wszelki wypadek zaznaczę, że wolę nie brać odpowiedzialności za jakieś błędy. Bez obawy! To tak na wszelki wypadek dla mnie 😉

Daydream VR kontroler

Kontroler do Daydream (pilocik) jest wyposażony w czujniki, które można emulować smartfonem.

We własnym zakresie przygotujemy sobie zestaw VR do zabawy z aplikacjami dla platformy Daydream i choć nie będzie to do końca takiej samej jakości rozrywka to jednak do dyspozycji. Google od miesięcy udostępnia Daydream frameworks w Android N Beta, a także trochę instrukcji dla programistów, by mogli testować swoje programy. Jeśli uda nam się wgrać na smartfon firmware Android N Beta to taka jednostka powinna umożliwić działanie. Trzeba zainteresować się oprogramowaniem Google Daydream Developer Kit, a dobrze też zapoznać się z Google VR SDK.

Kolejnym programik wymaganym do realizacji zadania jest emulator kontrolera Daydream. Po to właśnie potrzebny nam będzie drugi smartfon z KitKatem i żyroskopami (lub wyżej). APK zainstalujemy na tym drugim telefonie i przejmie on rolę pilocika (ma przecież w sobie wszelkie czujniki, natomiast przyciski będą wirtualnie wyrysowane na ekranie). To niestety największy dyskomfort, ponieważ czucie takiego pada jest sporo gorsze. Daje jednak dostęp do przycisków i gładzika. Starsza aplikacja wymaga do tego przewodowego połączenia przez USB, natomiast nowsza (developerska) jest już na Bluetooth.

Daydream Controller EmulatorSą teraz dwa scenariusze: mamy smartfon Pixel lub go nie mamy. Tak czy inaczej, smartfon w adapterze VR musi posiadać dostęp do platformy Daydream, a i większość tytułów na nową platformę prosi też o synchronizację z Daydream Controllerem (dlatego warto go symulować przez drugi smartfon). Jeśli nie jesteśmy posiadaczami Pixeli to trzeba wgrać aplikację Daydream oraz Daydream Keyboard.  Pamiętajmy też o Daydream Controller Emulator, której APK jest na GitHubie. Co dalej? Teraz trzeba wykonać trochę operacji na smartfonach. Sparować oba smartfony przez Bluetooth, odpalić zainstalowaną wcześniej apkę Daydream, wejść w menu i wybrać ustawienia, a tam 8 razy przycisnąć „Build Version” (tak samo jak to robimy z dostępem do funkcji programisty w Androidzie). Pojawią się opcje developerskie.

Wchodzimy w Developer Options, dalej w Controller Emulator Device. Wybieramy z listy nasz drugi smartfon i potwierdzamy OK. Przyciskami „Skip VR entry screen” i znów OK. Teraz wracamy aż do ekranu domowego Daydream. Trzeba jeszcze wybrać niebieski przycisk. Teraz przechodzimy na drugi smartfon i odpalamy Daydream Controller. Jesteśmy gotowi do wsunięcia smartfona do headsetu (np. Cardboard) i kontrolowania jego zwartości drugim smartfonem (jak normalnym kontrolerem ruchu od Daydream).  Różnicą w zabawie na kompatybilnym z Daydream smartfonem, a takim z Androidem N Beta może być lekko zauważalna, gdyż te pierwsze są w trybie VR, czyli przenoszącym całą moc obliczeniową na aplikacje działające w Daydream.

Voilà! Możemy sprawdzić aplikacje Daydream bez specjalnych gogli i kontrolera. Pewne działania będą z czasem łatwiejszy jeśli będziemy posiadać smartfon z Androidem 7.0. Samych gogli VR z pilotami też będzie przybywać (w dodatku nie są wcale drogie). W tym artykule opisałem instrukcję dla tych, którzy nie mają dzisiaj szansy na kontakt z platformą Daydream (ewentualnie zgubili swój pilocik do Daydream).

źródło: Google

O mnie

Michał Sitnik

Eksploruję Internet Rzeczy, przymierzam ubieralne technologie, zamieszkuję smart dom. Blogując promuję nowoczesne rozwiązania, testuję i dzielę się wynikami. Przestrzegam i ostrzegam, ale częściej zachęcam. Gotowy na nową epokę technologiczną z kilkuletnim wyprzedzeniem. Na bieżąco z rozwiązaniami przyszłości. Nie geek!

Czytaj więcej o mnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *