Odświeżenie samego Cardboarda do wersji 2.0 nie było jedyną rzeczą jaką Google zapowiedziało na wczorajszym Google I/O. Gigant z Mountain View ma dużo ambitniejsze plany związane z segmentem rzeczywistości wirtualnej. Trzeba tworzyć sam content, czyli materiały dla adapterów VR. Bez nich też można wykorzystać gogle w ciekawy sposób (jest coraz więcej gier oraz innych demonstracji), ale dopiero poruszanie się po otoczeniu przenoszonym z rzeczywistości jest tym, czego nie może zabraknąć. Dlatego właśnie powstała platforma Jump. Została ona przygotowana we współpracy z GoPro, czyli liderem kamerek akcji, który także ma swoje plany co do segmentu VR (m.in. chęć przygotowania własnego drona).

Cardboard Jump ma być miejscem do tworzenia i dzielenia się materiałami VR. Wiem, że YouTube ma pozwalać na odtwarzanie filmików sferycznych, więc podejrzewam, że oba serwisy będą kiedyś współpracowały. Jump to bardziej narzędzia, by video o parametrach VR łatwiej było dostarczać użytkownikom z goglami VR. Oczywiście chodzi o materiały w 3D, a to już w przypadku filmów w wersji obrotowej jest trudniejsze do realizacji. Trudniejsze, ale nie niemożliwe, co pokazał Samsung i kilka innych firm (przykłady w powiązanych wpisach na dole). Chodzi o stworzenie pierścienia obiektywów, który jest w stanie zsynchronizować obrazy i dać nam odpowiednie efekty. Jump to system właśnie do tego celu.

Jak widzicie na załączonych obrazkach, kamerek jest dosyć sporo, więc gadżet ten nie będzie należał do najtańszych. Takowy pierścień ma być do zbudowania niemal z dowolnych materiałów, nawet kartonu jak sam Cardboard, czy też konstruowany z elementów drukowanych z drukarek 3D. Znów Google stara się, by wszystko było jak najtańsze. Niestety, 16 kamerek GoPro i tak podniesie koszty, ale przynajmniej sam adapter nie będzie drogą sprawą. Pozostał jeszcze software, czyli narzędzia do sklejania materiałów w 360 stopniach. Mają to być i zdjęcia sferyczne i filmiki w bańkowym formacie. Panoramy sferyczne możemy już wykonywać swoimi smartfonami, ale ich tworzenie jest żmudne i nie pozwala na złożenie klatek bez zniekształceń (zwłaszcza poruszających się obiektów).

YouTube na pewno poradzi sobie z odtwarzaniem stereoskopowych sfer na naszych smartfonach,a mamy mieć do tego dostęp już w te wakacje. Na konkurencyjnych goglach Gear VR od Samsunga takich filmów jest już całkiem sporo i były dostępne w zeszłym roku. Google ma jednak YouTube i to ona będzie z pewnością liderował pod względem materiałów tego typu. Narzędzia Cardboard Jump będą też idealne dla nowego programu Expeditions, czyli dostarczania szkołom materiałów do wirtualnego zwiedzania. Partnerstwo z GoPro ma polegać także na odpowiednim przystosowaniu parametrów kamerek do łatwiejszego tworzenia sferycznych nagrań. Adaptery z szesnastoma kamerkami GoPro mają posiadać różnego rodzaju złącza i mocowania – ma to ułatwić rejestrowanie i zapis filmów i zdjęć.

Poniżej video od GoPro, które można już sprawdzić (na PC myszką):


źródło: Google, GoPro